Szmini Aceret / Simchat Tora
„Ósmego dnia będzie dla was zebranie świąteczne i nie możecie wykonywać żadnej pracy. 36 Na ofiarę całopalną, ofiarę spalaną, jako miłą woń dla Pana złożycie: jednego cielca, jednego barana i siedem jednorocznych jagniąt bez skazy, do tego należącą ofiarę z pokarmów i ofiary płynne [dołączone do ofiar] z cielców, baranów i jagniąt, stosownie do ich liczby - według przepisów. Wreszcie kozła jako ofiarę przebłagalną, oprócz ustawicznej ofiary całopalnej i należących do nich: ofiary z pokarmów i ofiary płynnej.”
(Księga Liczb 29.35)
Święto Simchat Tora poświęcone jest szczególnej relacji pomiędzy Narodem Izraela a Bogiem, czego jednym z przejawów jest Tora. Jest to czas zakończenia i rozpoczęcia corocznego cyklu odczytywania Tory.
Nazywane jest Szmini Aceret (Ósmy Dzień Zgromadzenia, Ósmy Dzień Powstrzymania się od Pracy) bądź Simchat Tora (Radość Tory).
Osobne święto to przypada w dzień po święcie Sukkot, 22 dnia miesiąca Tiszrej. W Ziemi Izraela obydwa święta obchodzone są tego samego dnia. W diasporze świętowane są dwa, osobne dni świąteczne. Są to pełne święta tzn. obowiązują prawa takie jak w Szabat, z wyjątkiem zakazów związanych z przenoszeniem przedmiotów i ognia, oraz gotowaniem.
Nakaz obchodzenia Szmini Aceret nadany jest w Księdze Liczb 29.35 .
Nakaz obchodzenia Simchat Tora narodził się w diasporze ok. 9 wieku we.
Szmini Aceret pomimo, że nazywane jest ósmym dniem, stanowi osobne święto. Tora nakazuje składać specjalne ofiary z jego okazji. Nie obowiązują już nakazy związane ze świętem Sukkot. Zwyczaje oraz nakazy związane ze świętem Simchat Tora powstały, by nadać specjalne znaczenie drugiemu dniu Szmini Aceret, którego celebrowanie było konieczne ze względu na zasady tworzenia kalendarza w diasporze. Z uwagi na obchodzenie tylko jednego dnia święta w Ziemi Izraela, Simchat Tora stanowi część Szmini Aceret. Pierwsza wzmianka o Simchat Tora pochodzi z Talmudu Babilońskiego, w którym tak właśnie nazywa się drugi dzień Szmini Aceret.
Obchodzenie Święta
Tora nie wskazuje szczególnych nakazów związanych z obydwoma świętami. Szmini Aceret jest dniem rozpoczęcia okresu modlitw o deszcz. Jest to również początek pory deszczowej w Ziemi Izraela. Deszcz jest symbolem powodzenia materialnego, które podobnie jak woda, jest zatwierdzane przez Boga na następny rok. W Simchat Tora czytany jest ostatni fragment Tory, kończący Księgę Powtórzonego Prawa i od razu rozpoczyna się czytanie pierwszego zdania z Księgi Rodzaju. Do największych zaszczytów należy bycie wezwanym do odczytania jednego z fragmentów. W czasie święta wyjmowane są wszystkie Zwoje Tory i cała społeczność tańczy z nimi dookoła bimy. Każdy członek kongregacji ma zaszczyt zostania wezwanym do czytania fragmentu z Tory.
Różne zwyczaje i poszczególne prawa- hakafos
Podobnie jak w czasie całego święta Sukot, zwyczajem jest obchodzenie bimy trzymając w ręku cztery zioła, w Simchat Tora obchodzi się bimę niosąc wszystkie zwoje Tory jakie dana gmina posiada.
- flagi dla dzieci
Dzieci które nie mogą jeszcze tańczyć podczas obnoszenia zwojów Tory, dostają flagi. Flagi są nawiązaniem od orszaku królewskiego, któremu towarzyszą sztandary.
- czytanie Tory w nocy
Czytanie Tory może odbywać się tylko w ciągu dnia, pomiędzy wschodem a zachodem słońca. Wyjątkiem jest Simchat Tora. Ma to związek z uniknięciem pozoru, że jedynym powodem wyjęcia Zwojów z Aron HaKodesz było zrobienie hakafot.
- chatan Tora (pan młody Tory)
Do czytania ostatniego fragmentu Tory, ostatnich zdań z Księgi Powtórzonego Prawa, wzywany jest najbardziej zasłużony w społeczności nazywany „panem młodym Tory”. Podobnie jak w czasie ceremonii ślubnej, rozpościera się nad nim tałes, a wszystkie dzieci zapraszane są na bimę.
- chatan Bereszit (pan młody Bereszit)
Osoba wzywana do czytania pierwszego fragmentu z Tory, opisu stworzenia świata z Księgi Rodzaju, nazywana jest chatan Bereszit.
- odwrócona hagba (podniesienie Tory)
Po ukończeniu odczytywania ostatniego fragmentu z Tory Zwój zostaje podniesiony do góry, zwrócony tekstem w stronę społeczności (w pozostałe dni podnoszący unosi go tekstem do siebie). Wypełnia się w ten sposób ostatnie zdanie z Tory „Przed oczyma całego Izraela”. Odwrócona hagba reprezentuje nieustający i cykliczny proces czytania Tory.
- posiłek fundowany przez „panów młodych”
Chatan Tora i chatan Bereszit powinni wyprawić ucztę związaną z zakończeniem czytania Tory.
Fragmenty z Tory czytane na Szmini Aceret / Simchat Tora
- Księga Powtórzonego Prawa 14.22-16.17, 33.1-34.12, Księga Rodzaju 1.1-2.3, Księga Liczb 29.35-30.1,
Fragment z Proroków
- I Księgą Królewska 8.54-9.1, Jozue 1.1-18