default_mobilelogo
  • bannerschorr1.jpg
  • bannerschorr4.jpg
  • bannerschorr5.jpg
  • bannerschorr6.jpg
  • bannerschorr8.jpg

 

Przez ostatnie dni dzieliliśmy się na Facebooku materiałami o Szawuot. To czas, który w tradycji żydowskiej poświęcony jest studiowaniu i przekazywaniu wartości.
Zebraliśmy te materiały w jednym miejscu na naszej stronie internetowej. Krótkie teksty, cytaty, grafiki i refleksje pozwalają spojrzeć na to święto z różnych stron.

👉 Zobacz dział poświęcony Szawuot »

 

Z dumą i przejęciem informujemy, że rozpoczęliśmy prace nad nowym sezonem podcastu "Kol Iwrit" (Głos Hebrajskiego).
To jedyny taki podcast w języku polskim, przeznaczony dla wszystkich uczących się lub pragnących uczyć się hebrajskiego.
W tym roku powstaną kolejne 22 odcinki!
Będziemy skupiać się tym razem mniej na gramatyce, a bardziej na słownictwie tematycznym z wybranych działów.
Pierwszy odcinek z drugiej serii możecie już odsłuchać na Spotify.

18 ijar, zaczyna się święto żydowskie, którego nazwa jest także liczebnikiem i określeniem czasu - to ל''ג בעומר / Lag Ba-Omer, czyli 33 dzień okresu zwanego "omer", siedmiu tygodni pomiędzy świętem Pesach a świętem Szawuot.
Jest to więc liczba zapisana literami zgodnie z zasadami alfabetu hebrajskiego - ל / lamed to 30, a ג / gimel to 3, całą kombinację zaś czytamy tak, jakby była pełnym słowem.
Lag Ba-Omer nie jest wspominany ani w Torze, ani w całym tekście Biblii hebrajskiej (Tanach).
Najwcześniejsze wzmianki o specjalnych obchodach tego dnia pochodzą z XII wieku, w pismach znalezionych w słynnej genizie z Kairu.
W Talmudzie jednak możemy przeczytać, że w tym dniu ustała straszliwa zaraza, która uśmierciła tysiące uczniów słynnego rabiego Akiwy. Dlatego Lag Ba-Omer jest swego rodzaju "przerwą" w okresie półżałoby, obowiązującej przez cały czas liczenia dni omeru.
Tradycyjnie uznaje się też, że jest to dzień śmierci innego słynnego mędrca, rabiego Szymona Bar Jochaja, któremu przypisuje się autorstwo księgi "Zohar". Od około XVI wieku rozwinął się zwyczaj masowych pielgrzymek do jego grobu na górze Meron w Galilei i całonocnych uroczystości połączonych z paleniem ognisk.
Palenie ognisk w Lag Ba-Omer, połączone z pieczeniem ziemniaków i spędzaniem czasu na biwakach, to także zwyczaj, który rozpowszechnił się w całym Izraelu, szczególnie po powstaniu Państwa.
 
 
14 dnia miesiąca ijar, miesiąc po święcie Pesach, przypada szczególny dzień, zwany Pesach Szeni - Drugim Pesach, albo Pesach Katan - Małym Pesach.
To święto, które w tym roku zaczyna się o zachodzie słońca 11 maja, i trwa do wieczora 12 maja.
Nazywane jest także "świętem drugiej okazji", ponieważ w starożytnych czasach ci wszyscy, którzy nie złożyli ofiary pesachowej w odpowiednim momencie, bo na przykład znajdowali się za daleko od Świątyni lub byli nieczyści, mogli wywiązać się z tego obowiązku w tym dniu.
Dzisiaj część osób spożywa macę także w "drugi Pesach".
W niektórych dawnych źródłach wspomina się ten dzień jako termin pielgrzymki na górę Meron (później zmienił się on na święto Lag Ba-Omer).
W każdym razie - dobrze jest wiedzieć, że mamy "drugą okazję", jeśli nie zrobimy czegoś za pierwszym razem.
Po hebrajsku יש עוד הזדמנות / jesz od hizdamnut - "jest jeszcze jedna okazja".
 

 

Rok 1916. Udział Żydów w uroczystościach 3 maja.

 

Kontakt

        

Fundacja im. prof. Mojżesza Schorra

ul. Twarda 6
00-105 Warszawa
tel.: 22 620 34 96
email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.l
KRS: 0000184858
Nr konta bankowego: 04124010241111001005772107

Przekaż 1% naszej organizacji

Program PIT udostępniamy we współpracy z IWOP
w ramach projektu PITax.pl dla OPP